Den som startar ett företag gör det alltid med intentionen att fokusera på sin affärsidé. Det är dock långt ifrån alla som faktiskt får uppleva ett företagande där detta också är fallet. Det är nämligen mycket som tar en företagares tid i anspråk.
Beroende på verksamhetens art kan en hel del av arbetstiden gå åt till att söka nödvändiga tillstånd, bokföra affärshändelser, skicka ut fakturor och se till att dessa också betalas. På många av dessa områden finns dock hjälp att få.
- Se till att du förstår vad kunderna vill ha. Erbjud de betalsätt som kunderna vill ha. Det kan vara e-postfaktura, autogiro eller faktura till en digital brevlåda.
- Sälj inte till kunder som inte kommer att vara lönsamma. Använd en kreditupplysningstjänst innan du accepterar nya kunder. Om du väljer att låta ett annat företag sköta dina fakturor, kan det bolaget också göra kreditupplysningen.
- Se till att ni kan regelverket. Det gäller inte minst när det kommer till fakturor: vad som ska stå på dem, hur de ska se ut etc. Det är också viktigt att känna till hur ditt företag får hantera och inte hantera personuppgifter, och säkerställa att detta sköts på ett korrekt sätt.
Om ni redan har koll på dessa punkter är det bara att gratulera. Om det däremot är så att ni ligger efter på ett eller flera av dessa områden kan det vara idé att ta hjälp med fakturahanteringen. Valet står då ofta mellan tre typer av tjänster:
- Fakturaadministration – ett företag tar över allt ansvar för dina fakturor. Detta innebär att företaget skapar fakturan, skickar ut den och sköter eventuella påminnelser. Du får betalt när din kund har betalat.
- Fakturaköp – du säljer dina fakturor till ett företag, antingen löpande eller i bulk, och får därmed betalt direkt. Detta innebär också att risken för fakturorna övergår på köparen.
- Abonnemang – en lösning för dig vars kunder har abonnemangsavtal. Ett annat företag tar över hela administrationen: skapande och sändande av fakturor, bevakning av betalningar och eventuella påminnelser, samt inkasso om detta skulle bli aktuellt.
Fyra fördelar med att outsourca fakturahanteringen
- Mer tid för kärnverksamheten och strategin, när mindre tid måste läggas på att skicka ut, följa upp och påminna om fakturor. På detta sätt skapar du mer värde i ditt företag.
- Bättre kassaflöde. Genom att sälja dina fakturor får du in pengar till verksamheten snabbare. Det blir dessutom lättare att förutse din försäljning, och göra prognoser över framtiden.
- Du minskar risken. Med en outsourcad fakturahantering vet du när du kommer att få in dina pengar. Du slipper dessutom de oförutsägbarhet som kan uppstå när du bokar upp kundförluster.
- Lättare att möta kunden. Att tillhandahålla många olika betalningsalternativ kan bli kostsamt för ett mindre företag, men om du väljer att outsourca hanteringen till ett företag som har resurser att erbjuda många betalningsalternativ kommer du att kunna möta dina kunder, och låta dem betala på det sätt som passar dem bäst.
Att outsourca sin fakturahantering passar inte alla företag, men för den företagare som tycker att det tar för mycket tid att påminna kunder om att betala i tid är det ett bra sätt att få tid över till det viktigaste.