Enkelt förklarat kan man säga att en e-faktura är en elektronisk faktura där betalaren själv har möjlighet att kontrollera och därefter godkänna fakturan innan pengarna dras från kontot. Denna typ av faktura skiljer sig mycket från autogiro, där man istället ger en fullmakt att pengarna får dras utan godkännande.

Fördelar med e-faktura

En av de främsta fördelar är enkelheten och bekvämligheten. För både kunden och företaget minskar risken att missa förfallodatumet. Att använda sig av e-fakturor är dessutom ett mycket miljövänligt alternativ som gynnar alla. Genom att kunden oftast slipper betala någon faktureringsavgift kan man tillsammans arbeta mot en mer miljövänlig värld.

Nackdelar med e-faktura

E-faktura

  • Enkelt och smidigt
  • Miljövänligt och effektivt
  • Sparar in pengar för både kunder och företag
  • Kunden missar inte förfallodatum lika lätt
  • Lättare att tillmötesgå kundens önskemål
  • Snabbare betalningslösning
  • Tidssparande för företaget
  • Relativt billiga lösningar beroende på tjänsteinnehåll och eventuella tilläggstjänster
  • Minska risken för felaktig information då allt redan är färdifyllt.

Varför välja e-faktura till företaget?

Med hjälp av e-fakturor kan ett företag tillmötesgå kunders önskemål om att t.ex. få sin faktura skickad elektroniskt. Företaget har möjlighet att både ta emot och skicka fakturor, utan att massa pappersarbete måste ingå. Utifrån företagets behov finns det ett flertal olika e-fakturor att välja mellan.

Fördelar för företaget

Som företagare finns det många fördelar med e-fakturor och det är också av denna anledning som produkten blivit så populär. Att använda sig av en e-faktura förenklar arbetet ordentligt och du kan lägga din tid på annat. Du får också en lägre kostnad i samband med utskick.

Vad kostar det att använda e-faktura?

Som privatperson betalar du ingen extra avgift för att kunna använda e-faktura, men för företagare ser det annorlunda ut. Priset kommer att skilja sig beroende på vilken bank du använder dig av, men även på antalet fakturor som ska behandlas och om du vill ha några tillägg.

Kom igång med e-faktura

Vill du kunna erbjuda e-fakturor till dina kunder är det första steget att kontakta din bank. Hos banken får du hjälp med den tekniska anslutningen och därefter kan du komma igång med att använda och erbjuda tjänsten. Du väljer själv om du vill skicka fakturan via en fil eller via internetbanken.

Minska risken för felaktig information

Alla är vi mänskliga och skriver man fakturor manuellt är det lätt att någon siffra blir fel. Genom att använda sig av e-faktura är all information redan förifylld och du behöver inte oroa dig för arbetet och tiden som krävs för att skapa en ny faktura. Allt blir rätt från början!

Nå ut till kunderna

När du nu erbjuder e-faktura är det dags att meddela dina kunder. Detta kan du göra genom ett utskick på mailen, men även i telefon eller på företagets hemsida. Ett annat bra knep är att meddela detta på pappersfakturan. Ju enklare du gör det, desto fler kommer använda sig av e-tjänsten.