Tyvärr förekommer det en hel del falska fakturor idag och dessa kan utgöra ett stort problem. Falska fakturor eller bluffakturor ska polisanmälas och anses som bedrägeri. En bluffaktura kan uppkomma på olika sätt, bl. a genom att en säljare anser att en person har beställt en vara/tjänst utan dennes egentliga medgivande.

Var uppmärksam

En falsk faktura kan alla drabbas av – både privatpersoner och företagare. Det är då mycket väsentligt att konstatera att man blivit utsatt och vidtar de åtgärder som krävs för att inte råka ut för en betalningsanmärkning som i sin tur kan leda till Kronofogden. Det är därför viktigt att skicka in en skriftlig invändning.

Falska fakturor sammanfattningFalska fakturor

Oseriösa företag brukar ge med sig om en bestridan sker så det gäller att vara hårdhudad och inte ge upp.

  • Falska fakturor är bluffakturor som säljare kan skicka ut både till företag och privatpersoner
  • Falska fakturor ska bestridas så att man inte hamnar hos Kronofogden
  • En skriftig invändning sker då från den drabbade

Att undvika bluffakturor

Det kan ibland vara svårt att omvända ett samtal med en ihärdig säljare men här följer en rad tips på hur du kan göra i denna nya lönsamma bransch. För det första, kan du be att få ringa tillbaka. Detta brukar företagen då inte acceptera eftersom de redan har ett färdigt säljmanus.

Undvik telefonköp

Ett annat tips är att aldrig köpa något över telefon. Om det ringer någon som säljer något som du eventuellt kan vara intresserad av, så be att få ett eventuellt tidigare avtal skickat till dig först eller ring upp vid ett senare tillfälle. Blir båda svaren nej så är du ute på hal is.

Tjänster som skyddar

Det händer även att folk ringer upp för att sälja en tjänst som motverkar bluffakturor men detta är heller inte seriöst. Man bör nämligen inte köpa ett skydd mot en bluffaktura innan man har drabbats av det eftersom det ändå inte är så förekommande som t.ex. virus i datorn etc.

Bluffakturornas områden

Falska fakturor kan uppkomma på många olika områden men det är dock vissa av dem som är mer utsatta. Fyra vanliga branscher som kan drabbas av dessa ihärdiga säljare är försäljning av telefonabonnemang, rengöringsmedel, bläckpatroner, lysrör m.fl. Ofta låter erbjudandet för bra för att vara sant och produkterna som säljes verkar odödliga.

“Hjälp-erbjudanden”

Den nya trenden är att säljare erbjuder företagare hjälp genom att påstå en rad saker. Ofta kan det vara att man sett företagets namn figurera på allehanda sajter online och menar att detta kommer att bli kostsamt. Det kan också handla om att man vill skydda företaget mot bluffakturor. I båda fallen bör man tacka nej.

Oförutsägbara avtal

En av de vanligaste metoderna är att påstå att en person eller ett företag har tackat ja till ett erbjudande eller att man redan har ett abonnemang/avtal som automatiskt förlängs. Eftersom många inte minns avtalet så räcker det ofta med att man under samtalets gång uttalar ordet “ja” för att drabbas av en bluffaktura.